Waarom is het slim om een webinar te geven als je een product of dienst wil promoten?

Wanneer je bezig bent met de marketing van een bepaald product of dienst, kan het handig zijn gebruik te maken van een webinar. Dit kan ook wanneer je kennis wil overbrengen, of een vergadering wil geven aan je werknemers. Een webinar is een online presentatie waarbij geen live publiek aanwezig is. Door middel van een computer met Internetverbinding kunnen mensen makkelijk deelnemen. Hierdoor kun je de presentatie op afstand geven waardoor mensen geen reistijd en reiskosten hoeven te overbruggen. Wanneer je een presentatie geeft, kun je door middel van diverse communicatie technieken contact maken met je deelnemers. Dit kan bijvoorbeeld via een poll, survey of via chatvragen. Hierdoor kunnen tijdens de webinar vragen gesteld worden, of je kunt achteraf met een poll meten of de betreffende informatie wel goed over gekomen is.

Wanneer je een webinar wil geven om een product of dienst te presenteren, is het handig om uit te zoeken hoe je deelnemers hiervoor kunt strikken. Bedenk van te voren goed wie je doelgroep is en hoe je deze mensen kunt bereiken. Denk ook na over hoe je je boodschap wil overbrengen. Voor het verkrijgen van aanmeldingen voor je webinar kun je diverse manieren gebruiken. Zo kun je gebruik maken van zogenaamde ‘dedicated mailings’ waarbij je een grote groep mensen kunt bereiken omdat je een opgesteld bericht naar een forum of bestaande database kunt sturen die relevant is voor je doelgroep. Ook kun je via een social media campagne veel mensen bereiken, door de juiste artikelen of informatie op de juiste kanalen te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan Twitter, LinkedIn of Facebook. Dit kan bondig via Twitter, zakelijk via LinkedIn en wanneer je meer vrijheid in je boodschap wil creëren kan dit via Facebook. Wanneer je een groep van deelnemers hebt verzameld moet je ook rekening houden met de aanmeldingsprocedure: dit kun je bijvoorbeeld doen aan de hand van een kort inschrijfformulier en duidelijke communicatie te verspreiden over het aanmelden en bekijken van een webinar.
Wanneer je de webinar daadwerkelijk gaat geven moet je van te voren bedenken hoe je deze overbrengt op je publiek. Denk dus goed na over de inhoud voordat je deze verspreid. Ook is het handig na de webinar te evalueren hoe de presentatie is gegaan zodat je tips van je deelnemers kunt meenemen in een volgende presentatie.

Wanneer je een webinar wil geven maar nog niet goed weet hoe dit in zijn werking gaat, kun je ervoor kiezen een bedrijf in te huren die je hier ondersteuning in kan bieden. Denk bijvoorbeeld aan Yourwebinar; voor meer informatie kun je kijken op webinar organiseren. Als je een meer uitgebreide presentatie wil geven, kun je ook kiezen voor het organiseren van een webcast. Ook hierin kan Yourwebinar hulp bieden. Bij een webcast is het naast audio, video en presentatie slides mogelijk meer geavanceerde elementen te gebruiken. Zo is het mogelijk je bureaublad te delen tijdens een presentatie, of applicaties van een smartphone of tablet te laten zien. Het voordeel van het verspreiden van een webcast als je een product of dienst presenteert, is het feit dat je automatisch veel contactgegevens van je deelnemers ontvangt. Deze gegevens kun je na de presentatie gebruiken om potentiële klanten te bereiken die mogelijk interesse hebben in je product. Hierdoor kun je naast je doelgroep een nog groter publiek bereiken. Kijk voor meer informatie op webcast.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *